Veel gestelde vragen Dedicated Cloud Server

Een Dedicated Cloud Server is een server waar u geen fysieke hardware deelt met anderen. Op deze manier kunt u optimaal profiteren van de performance die de server biedt. Een Dedicated Cloud Server wordt vaak gebruikt voor bedrijfsapplicaties, software diensten (SaaS), e-commerce of om websites op te laten draaien. U vermijdt de hoge aanschafkosten van een fysieke server, maar maakt wel gebruik van dezelfde voordelen.

Lees meer over een Dedicated Cloud Server op onze website.

Nadat u het bestelproces afgerond heeft, nemen wij telefonisch contact met u op. Wij bespreken dan nog eenmaal alle opties met u door. Hebben we een duidelijk beeld van uw wensen, dan geven wij een termijn voor de oplevering. Een Dedicated Cloud Server wordt doorgaans binnen één tot vijf werkdagen opgeleverd.

U neemt een Dedicated Cloud Server af per kwartaal of jaar. Hosting.nl hanteert een opzegtermijn van één maand voor het verstrijken van de contractperiode.

De factureringstermijn van een Dedicated Cloud Server kan per maand, kwartaal of jaar geschieden, afhankelijk van uw voorkeur.

U logt in op de server via Plesk Panel of een SSH-verbinding. Dit doet u als volgt:

Plesk Panel

  • Ga via uw browser naar https://(servernaam):8443/
  • Log in met ‘admin’ en het bijbehorende wachtwoord

SSH

  • Hiervoor heeft u een terminal-applicatie nodig
  • Log hier in met ‘root’ en het bijbehorend wachtwoord

Indien u uw wachtwoord kwijt bent geraakt, kunt u een verzoek indienen bij onze technische afdeling. Zij kunnen uw wachtwoord herstellen. U kunt hiervoor de volgende stappen doorlopen:

  • Log in via https://portal.hosting.nl
  • Klik op ‘Mijn helptickets’
  • Maak een nieuw ticket aan voor de servicedesk afdeling
  • Geef aan om welke server het gaat

Plesk is een applicatie waarmee u via een control panel al uw hostingactiviteiten kunt beheren. Een groot voordeel van Plesk is dat de applicatie een zeer gebruiksvriendelijke interface heeft. Een Plesk licentie zit standaard bij uw Private Cloud Server inbegrepen.

Via het Plesk Panel beschikt u over een gebruiksvriendelijke interface van waaruit u alle hostingactiviteiten kunt beheren. U heeft de mogelijkheid om eenvoudig e-mailboxen, hostingpakketten en databases aan te maken, domeinnamen toe te voegen en verschillende instellingen te beheren. Ook beheert u eenvoudig meerdere klanten en verschillende klantenaccounts. Plesk biedt u tevens de mogelijkheid om uw huisstijl volledig te integreren in de interface.

Wanneer u uw Dedicated Cloud Server wilt uitbreiden, kunt u een aanvraag indienen bij afdeling verkoop. Wij nemen na ontvangst eventueel telefonisch contact met u op en kunnen de upgrade binnen één werkdag uitvoeren. U dient het verzoek als volgt in:

  • Log in via https://portal.hosting.nl
  • Klik op ‘Mijn helptickets’
  • Maak een nieuw ticket aan voor de verkoop afdeling
  • Geef aan om welke server het gaat en welke wijziging u wenst

Om in te loggen op het control panel van uw Private Cloud Server, doorloopt u de volgende stappen:

  • Ga via uw browser naar https://(servernaam):8443/
  • Log in met ‘admin’ en het bijbehorende wachtwoord

Bent u de naam van uw server vergeten? Dan kunt u deze ook vervangen door het IP-adres.

Hosting.nl biedt support op uw server indien er problemen op het netwerk plaatsvinden of wanneer er storingen zijn op de hardware. Daarnaast kunt u kiezen voor een uitgebreider SLA contract. Hosting.nl kan aanvullende support op uw eigen software leveren op basis van het geldende uurtarief.

Hosting.nl beheert het platform van de server en biedt u de mogelijk om eventuele updates en patches bij te houden indien u dit wenst.

Hosting.nl stelt standaard een firewall voor u in wanneer de server opgeleverd wordt. De benodigde poorten worden opengezet en de regels zijn ingesteld conform de veiligheid. U heeft na de oplevering altijd de mogelijkheid om zelf de regels aan te passen of poorten open/dicht te zetten.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor de onbereikbaarheid van uw server.

  •  Is het Plesk Panel niet bereikbaar? Raadpleeg dan onze onderhoud en storingen pagina of meld een storing bij onze servicedesk via uw klantaccount.
  • Is het Plesk Panel wel bereikbaar? Dan is er geen sprake van een storing bij Hosting.nl. De storing wordt dan veroorzaakt door software die op de server staat. U kunt via het Plesk Panel zelf de storing verhelpen. Indien u hierbij technische ondersteuning wenst, kan onze technische afdeling u bijstaan tegen het geldende uurtarief. Een support aanvraag kunt u indienen via uw klantaccount.

Meldingen van onderhoud en storingen plaatsen wij op onze logpagina. U kunt deze pagina raadplegen via http://hostlog.nl.

U kunt alleen een melding maken van een storing wanneer u uw server niet kunt bereiken via het Plesk Panel. Hosting.nl zal vervolgens zo spoedig mogelijk terugkoppelen wat de oorzaak van het probleem is.

Een storing kunt u melden via de volgende stappen:

  • Log in via https://portal.hosting.nl
  • Klik op ‘Mijn helptickets’
  • Maak een nieuw ticket aan voor de servicedesk afdeling
  • Geef aan om welk server het gaat

Voor het opzeggen van uw Dedicated Cloud Server hanteert Hosting.nl het opzegformulier. Voor ieder product hanteren wij een opzegtermijn van één maand voor het verstrijken van de contractperiode.

Bij een Virtual Private Server bent u volledig vrij in het indelen en up-to-date houden van uw eigen server. Hosting.nl levert de server voor u op en zorgt dat het netwerk 24 uur per dag gemonitord wordt. Vervolgens kunt u zelf met de nodige technische kennis de server inrichten. Beschikt u niet over de technische kennis? Dan biedt een Dedicated Cloud Server de perfecte managed oplossing. Hosting.nl beheert in dit geval uw server en monitort 24 uur per dag het platform en netwerk.

Met een Dedicated Cloud Server heeft u het volledige beheer. U kunt zelfstandig de server naar uw wens beveiligen, inrichten en up-to-date houden met software. Hosting.nl voert het operationeel beheer uit over uw server. Wij zorgen ervoor dat er te allen tijde een goede netwerkverbinding is tussen de server en internet en monitoren 24 uur per dag uw platform.

Een support aanvraag kunt u indienen via een ticket. Tickets kun u aanmaken via uw klantaccount. Dit doet u als volgt:

  • Log in via https://portal.hosting.nl
  • Klik op ‘Mijn helptickets’
  • Maak een nieuw ticket aan voor de betreffende afdeling
  • Vermeld uw vraag en de naam van uw server

Wanneer er hardware onderdelen zijn die niet goed functioneren, is Hosting.nl hier verantwoordelijk voor. Wij zorgen ervoor dat de hardware goed functioneert zodat u zich kunt richten op het beheer van uw server.

Indien u een back-up wilt maken van de server dient u dit zelf handmatig uit te voeren. U kunt een back-up van uw instellingen en gegevens maken via Plesk Back-up Manager. Deze module zit standaard inbegrepen in de Plesk licentie. U heeft dan de mogelijkheid om een kopie te maken van al uw databases, plug-ins en andere data.

  • Volledige technische vrijheid
  • Optimale performance
  • Alle controle over uw software, websites en databases
  • Volledig geïsoleerd
  • Kostenbesparend
  • Flexibel en schaalbaar
  • Geen zorgen over onderhoud
  • Alle applicaties installeren die u wenst