Veel gestelde vragen Virtual Private Server

Een Virtual Private Server is een geheel eigen omgeving die u kunt inrichten op de manier zoals u zelf wenst. U kunt zelf applicaties en software installeren die u wenst te gebruiken en bent daarnaast de enige die het volledig eigen beheer uitvoert.

Lees meer over een Virtual Private Server op onze website.

  • Volledige technische vrijheid
  • Alle controle over uw software, websites en databases
  • Makkelijk te beheren via het Plesk Control Panel
  • Betere prestaties in de cloud
  • Alle applicaties installeren die u wenst

Nadat het bestelproces is afgerond en u de VPS direct betaald heeft, zal de server direct opgezet worden. U kunt dan binnen één werkdag gebruik maken van uw eigen omgeving.

U neemt een VPS af per kwartaal of jaar. Hosting.nl hanteert een opzegtermijn van één maand voor het verstrijken van de contractperiode.

De factureringstermijn van een Virtual Private Server kan per jaar of kwartaal geschieden.

U kunt op uw Virtual Private Server via Plesk Panel of een SSH-verbinding. Dit doet u als volgt:

Plesk Panel

  • Ga via uw browser naar https://(vpsnaam):8443/
  • Log in met ‘admin’ en het bijbehorende wachtwoord

SSH

  • Hiervoor heeft u een terminal-applicatie nodig
  • Log hier in met ‘root’ en het bijbehorend wachtwoord

Indien u uw wachtwoord kwijt bent geraakt, kunt u een verzoek indienen bij onze technische afdeling. Zij kunnen uw wachtwoord herstellen. U kunt hiervoor de volgende stappen doorlopen:

– Log in via https://portal.hosting.nl
– Klik op ‘Mijn helptickets’
– Maak een nieuw ticket aan voor de servicedesk afdeling
– Geef aan om welk server het gaat

Plesk is een applicatie waarmee u via een control panel al uw hostingactiviteiten kunt beheren. Een groot voordeel van Plesk is dat de applicatie een zeer gebruiksvriendelijke interface heeft. Een Plesk licentie zit standaard bij uw Virtual Private Server inbegrepen.

Via het Plesk Panel beschikt u over een gebruiksvriendelijke interface van waaruit u alle hostingactiviteiten kunt beheren. U heeft de mogelijkheid om eenvoudig e-mailboxen, hostingpakketten en databases aan te maken, domeinnamen toe te voegen en verschillende instellingen te beheren. Ook beheert u eenvoudig meerdere klanten en verschillende klantenaccounts. Plesk biedt u tevens de mogelijkheid om uw eigen huisstijl volledig te integreren in de interface.

Om in te loggen op het control panel van uw server, doorloopt u de volgende stappen:

  • Ga via uw browser naar https://(vpsnaam):8443/
  • Log in met ‘admin’ en het bijbehorende wachtwoord

Bent u uw vpsnaam vergeten? Dan kunt u deze ook vervangen door het IP-adres.

U kunt een Virtual Private Server bestellen via de webpagina over Virtual Private Server. Indien u het hele proces doorlopen en betaald heeft, kunnen wij de server binnen één werkdag aan u opleveren.

U kunt uw VPS uitbreiden door een verzoek te sturen naar afdeling verkoop van Hosting.nl. Nadat u uw aanvraag geplaatst heeft, nemen wij indien nodig telefonisch contact met u op. De upgrade wordt, afhankelijk van het onderdeel, doorgaans binnen één werkdag doorgevoerd.

  • Log in via https://portal.hosting.nl
  • Klik op ‘Mijn helptickets’
  • Maak een nieuw ticket aan voor de verkoop afdeling
  • Geef aan om welke server het gaat en welke wijziging u wenst

Met een Virtual Private Server heeft u het volledige beheer. U kunt zelfstandig de server naar uw wens beveiligen, inrichten en up-to-date houden met software. Hosting.nl voert alleen het technische beheer uit over uw server en zorgt voor een goede netwerkverbinding tussen de server en internet.

Hosting.nl biedt support op uw server indien er zich problemen op het netwerk plaatsvinden of wanneer er storingen zijn op de hardware. Doordat u de server beheert, bent u zelf verantwoordelijk voor de gehele omgeving waar u toegang tot heeft. Hosting.nl kan eventueel aanvullende support leveren op basis van het geldende uurtarief.

Een support aanvraag kunt u indienen via een ticket. Tickets kun u aanmaken via uw klantaccount. Dit doet u als volgt:

– Log in via https://portal.hosting.nl
– Klik op ‘Mijn helptickets’
– Maak een nieuw ticket aan voor de betreffende afdeling
– Vermeld uw vraag en de naam van uw server

Wanneer u een Virtual Private Server afneemt, ligt de verantwoordelijkheid voor het plaatsen en onderhouden van de software geheel in uw eigen handen. U dient zelf de nodige updates uit te voeren om uw server veilig te houden en optimaal te laten presteren. Via het Plesk Panel kunt u zich wel eventueel registreren om op de hoogte te blijven van belangrijke updates.

Wanneer er hardware onderdelen zijn die niet goed functioneren, is Hosting.nl hier verantwoordelijk voor. Wij zorgen ervoor dat de hardware goed functioneert zodat u zich kunt richten op het beheer van uw server.

Hosting.nl stelt standaard een firewall voor u in wanneer de server opgeleverd wordt. De benodigde poorten worden opengezet en de regels zijn ingesteld conform de veiligheid. U heeft na de oplevering altijd de mogelijkheid om zelf de regels aan te passen of poorten open/dicht te zetten.

Indien u een back-up wilt maken van de server dient u dit zelf handmatig uit te voeren. U kunt een back-up van uw instellingen en gegevens maken via Plesk Back-up Manager. Deze module zit standaard inbegrepen in de Plesk licentie. U heeft dan de mogelijkheid om een kopie te maken van al uw databases, plug-ins en andere data.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor de onbereikbaarheid van uw server.

  • Is het Plesk Panel niet bereikbaar? Raadpleeg dan onze onderhoud en storingen pagina of meld een storing bij onze servicedesk via uw klantaccount.
  • Is het Plesk Panel wel bereikbaar? Dan is er geen sprake van een storing bij Hosting.nl. De storing wordt dan veroorzaakt door software die op de server staat. U kunt via het Plesk Panel zelf de storing verhelpen. Indien u hierbij technische ondersteuning wenst, kan onze technische afdeling u bijstaan tegen het geldende uurtarief. Een support aanvraag kunt u indienen via uw klantaccount.

Meldingen van onderhoud en storingen plaatsen wij op onze logpagina. U kunt deze pagina raadplegen via http://hostlog.nl.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom uw server traag is. Een mogelijke oorzaak is dat uw server meer geheugen of processor capaciteit vraagt dan dat mogelijk is. De server is dan niet meer in staat op (meerdere) processen uit te voeren. Via het Plesk Panel kunt u er dan voor kiezen om de server opnieuw op te starten.

Blijft het probleem zich voordoen, dan adviseren wij u uit te breiden naar een Virtual Private Server met meer capaciteit.

Voor het opzeggen van uw Virtual Private Server hanteert Hosting.nl het opzegformulier. Voor ieder product hanteren wij een opzegtermijn van één maand voor het verstrijken van de contractperiode

Bij een Virtual Private Server bent u volledig vrij in het indelen en up-to-date houden van uw eigen server. Hosting.nl levert de server voor u op en zorgt dat het netwerk 24 uur per dag gemonitord wordt. Vervolgens kunt u zelf met de nodige technische kennis de server inrichten. Beschikt u niet over de technische kennis? Dan biedt een Private Cloud Server de perfecte managed oplossing. Hosting.nl beheert in dit geval uw server en monitort 24 uur per dag het platform en netwerk.